Suwnica bramowa i pomostowa

Suwnica bramowa i pomostowa

 

Zapewnienie ciągłości produkcji jest uzależnione od stałych dostaw materiałów i podzespołów na stanowiska pracy. Jest to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Proces sprawnego przeładunku jest z kolei podstawowym elementem działalności firm logistycznych i zajmujących się przeładunkiem towarów. Niezbędnym warunkiem sprostania tym zadaniom jest inwestycja w urządzenia pozwalające na manipulowanie ciężkimi i dużymi ładunkami. Bardzo przydatne w tym zakresie okazują się suwnice różnych rodzajów.

Budowa i funkcje suwnic w przedsiębiorstwie

solidne suwniceSuwnice zapewniają bezkolizyjny transport ciężkich i wielkogabarytowych podzespołów na terenie hal produkcyjnych. Są również bardzo przydatne do szybkiego załadunku i rozładunku w przedsiębiorstwach różnych branż. Na rynku dostępne są solidne suwnice o różnym udźwigu i rozpiętości w zależności od potrzeb. Podstawowe różnice między suwnicami determinuje ich przeznaczenie oraz miejsce montażu. W halach produkcyjnych przedsiębiorstw różnych branż używa się suwnic pomostowych, które poruszają się ponad powierzchnią po specjalnie przygotowanych torowiskach montowanych na ścianach nośnych lub odpowiednich konstrukcjach stalowych. O udźwigu suwnicy pomostowej decyduje wytrzymałość i liczba mostów zwanych także dźwigarami. Wyróżniamy suwnice pomostowe i bramowe jedno- oraz dwudźwigarowe. W przypadku suwnic pomostowych mosty umieszczone są na ruchomych czołownicach zaopatrzonych w koła i własny napęd elektryczny. Suwnice poruszają się wzdłuż hali natomiast manipulowanie poprzeczne zapewnia poruszający się po moście cięgnik. Jest on również mechanizmem służącym do unoszenia ładunków. Rozpiętość suwnic pomostowych może sięgać ponad 30 metrów, a udźwig nawet 400 ton. Do przeładunku materiałów na zewnętrznych placach zakładów wykorzystuje się niezawodne suwnice bramowe. Ich nazwa pochodzi od budowy przypominającej wrota. Dźwigary w przypadku tego rodzaju suwnic spoczywają na stalowych kolumnach o różnej wysokości. Cała konstrukcja suwnicy bramowe porusza się po torach. Sterowanie ruchem suwnic pomostowych i bramowych może odbywać się na trzy sposoby, za pomocą fal radiowych, przewodowo lub z kabiny operatora umieszczonej na konstrukcji suwnicy. Suwnice pomostowe zaopatruje się w czujniki antykolizyjne i na jednym torowisku może pracować ich kilka.

Suwnice pomostowe są produkowane na zamówienie dla konkretnych miejsc dlatego prace projektowe poprzedza wizja lokalna dokonana przez producenta. Konstrukcja suwnicy musi być ściśle dopasowana do rozmiarów hali i wymaganego przez inwestora udźwigu. Inaczej jest w przypadku suwnic bramowych pracujących na zewnątrz. Producenci oferują również suwnice półbramowe oraz tzw. suwnice specjalne o zawiesiach dostosowanych do unoszenia specyficznych ładunków. Są to również modele przystosowane do pracy w trudnych warunkach środowiska.