Systemy kół pasowych

 

Poszczególne silniki elektryczne zwykle zapewniają napęd za pomocą pasów klinowych, przy czym koła pasowe mają podniesione kołnierze, tworząc szczeliny pasujące do trapezowych przekrojów poprzecznych pasów. Koła pasowe do przenośników taśmowych często mają pokrycie, zwane opóźnieniem, aby zapewnić lepszą przyczepność.

Wystarczą dwa koła pasowe, aby stworzyć prosty system

zamknięte koło pasoweZasadniczo wszystko, czym jest koło pasowe, to koło obracające się wokół osi, aby wspomóc ruch paska. Koła pasowe składają się z szeregu kół o różnych średnicach, ułożonych w kształcie stożka. Są one stosowane z napędami pasowymi w maszynach (np. tokarkach) wymagających różnych prędkości. Koła łańcuchowe na rowerze, na przykład, są rodzajem koła pasowego, ponieważ gdy się obracają, napędzają inne koła łańcuchowe na rowerze, które z kolei obracają tylne koło. Aby wykonać podstawowe koło pasowe, wystarczy, że zapleciesz linę na jakimś kole i osi. Dwa koła pasowe mogą być użyte do stworzenia prostego systemu, w którym pasek jest zapętlony między dwoma kołami pasowymi. Jedno zamknięte koło pasowe jest „kołem napędowym”, a gdy się obraca, przenosi moc przez pasek albo poprzez tarcie lub zęby, tym samym obracając „koło napędzane”. Pokażę później, jak można użyć kół pasowych, aby stworzyć całkiem ciekawe mechanizmy. Koła pasowe są prawdopodobnie najczęściej używane do podnoszenia ciężkich ładunków i przenoszenia mocy między osiami. Windy, dźwigi i łodzie używają kół pasowych, ponieważ koło pasowe zmienia kierunek przyłożenia siły na pasek. Ponieważ lina lub pas jest owinięty wokół obwodu koła pasowego, siła przedmiotu na jednym końcu liny może owinąć się wokół koła pasowego na drugim końcu. Niektóre rodzaje systemów kół pasowych, takie jak blok i osprzęt mogą faktycznie zmniejszyć siłę przyłożoną do podniesienia przedmiotu za pomocą systemu ruchomych kół pasowych i lin, co może być bardzo przydatne w sytuacjach dużego obciążenia. Koła pasowe są również jedną z kilku różnych metod przenoszenia rotacji z jednej osi na drugą. Pasy i koła pasowe mogą być używane do przenoszenia mocy na większe odległości i w ciasnych przestrzeniach, co jest jedną z zalet, jakie mają w stosunku do kół zębatych. Ponieważ większość kół pasowych napędzanych jest tarciem między kołem pasowym a paskiem, jeśli część mechanizmu zatnie się, silnik.

Współczynnik prędkości jest stosunkiem prędkości kątowej koła pasowego wejściowego układu do prędkości kątowej koła pasowego wyjściowego. Jeśli obliczyłeś przełożenia skrzyni biegów, jest to prawie dokładnie to samo! Współczynnik prędkości jest równy średnicy odniesienia koła wyjściowego na średnicy odniesienia koła wejściowego w dwóch kołach.